Boeren in de FoodValley: ‘Elke zaterdag open dag’

Magazines | Vallei Business nr 2 2016

Het Binnenveld zet samen met Boerenhart streekproducten op de kaart

‘Elke zaterdag open dag’

Laten zien waar je voor staat, wat je als boer doet en hoe je product tot stand komt. Voor Roel en Toke van Dijk, eigenaars van Melk- en Vleesboerderij Het Binnenveld in Rhenen, is transparantie het sleutelwoord. Van hun winkel aan huis is het maar een kleine stap naar de stal. ”Zekerheid over de herkomst, maar vooral beleving geeft een meerwaarde aan onze producten’’, aldus de agrarisch ondernemers.

tekst Alice van Schuppen FOTOGRAFIE Sjef Prins

Twintig jaar geleden startte Roel van Dijk in een maatschap met zijn vader zijn carrière als agrarisch ondernemer. Het bedrijf had destijds melkvee en varkens. In 1998 ging Van Dijk verder met alleen melkvee, in 2007 maakte hij een start met het afmesten van vleeskoeien. “Dat was een investering waar nog wel een meerwaarde uit moest komen’’, blikt hij terug. “Op zoek naar verbreding zijn we in 2010 begonnen met de huisverkoop van vlees.’’

Goed ondernemerschap is vooruit kijken. Roel en Toke van Dijk voorzagen dat het afschaffen van het melkquotum gevolgen zou hebben voor hun bedrijf. Ze investeerden niet verder in melkvee, maar richtten zich op het verder ontwikkelen van de vleestak van de onderneming. Sinds het afschaffen van het melkquotum in april vorig jaar, is de melkprijs flink gedaald. “Melk levert nu heel weinig op’’, zegt Van Dijk. Een deel van de melk gaat nu niet meer naar de melkfabriek, maar wordt gebruikt voor de productie van eigen kaas. “Geredeneerd vanuit de kostprijs, in plaats vanuit de marktprijs van de melk, is dat een veel betere keuze.’’

Van Dijk heeft nu 80 melkkoeien en mest per jaar tussen de 100 en 150 vleeskoeien af. “We hebben de rassen Belgisch Blauw en Verbeterd Roodbont, voor het mooiste en zachtste vlees’’, laat de veehouder weten. Elke zaterdag is de winkel op de boerderij open. “Klanten vragen regelmatig of ze ook even in de stal mogen kijken’’, zegt Van Dijk. “Transparantie is heel belangrijk, er is steeds meer aandacht voor de herkomst van voedsel.’’ En dus mogen belangstellenden op Melk- en Vleesboerderij Het Binnenveld alles zien. “Eigenlijk is het elke zaterdag open dag.’’

De veehouder merkt dat deze ontwikkeling zijn bedrijf kansen biedt. “Laten zien hoe je onderneemt is een kracht waarmee je klanten bindt’’, ervaart hij. Van Dijk besteedt veel aandacht aan dierenwelzijn en duurzaamheid. Het vee heeft in de stal veel meer ruimte dan wettelijk is vereist, antibiotica worden niet meer preventief toegediend en zonnepanelen voorzien in het overgrote deel van de energiebehoefte van de boerderij. “Door te laten zien wat we doen, maken we mensen bewust van het belang van duurzaamheid en dierenwelzijn”, benadrukt Van Dijk. “Zo maken we een ontwikkeling door van puur een productiebedrijf naar een belevingsbedrijf.’’

Samenwerken met andere agrarische ondernemers levert voor Van Dijk ook een belangrijke meerwaarde op. In 2011 was hij nauw betrokken bij de oprichting van de Agrarische Natuurvereniging Het Binnenveld. De inmiddels 11 ondernemers uit de omgeving, met heel diverse agrarische bedrijven, werken samen aan een goed beheer van natuur en landschap, een beter contact tussen boeren en burgers en het vermarkten van streekproducten. “Het op de kaart zetten van je eigen producten kost tijd en geld. Dat kom je gewoon tekort naast het runnen van je bedrijf’’, verwoordt Van Dijk het probleem waar veel boeren tegenaan lopen.

Van Dijk is bestuurslid van de vereniging, die onder meer actief is op streekmarkten. In zijn winkel verkoopt de veehouder ook producten van collega’s. “Die koop ik rechtstreeks van hen in’’, zegt Van Dijk. Zijn vrouw Toke vult hem aan: “Klanten willen graag een compleet aanbod, dus het is goed dat ons assortiment is uitgebreid.’’ Naast vlees van hun eigen koeien en runderen is in de winkel onder meer vlees van de Binnenveldse Big te koop, maar ook vruchtensappen, honing, kaas, speltpasta en andere streekproducten. Om in te spelen op de groei in de consumentenmarkt is het afgelopen jaar geïnvesteerd in gekoelde opslag, een grote vriescel en een verwerkingsruimte voor de bestellingen.

Met de oprichting van Coöperatie Boerenhart in 2014 heeft de verkoop van streekproducten een nieuwe impuls gekregen.Veertien agrarische bedrijven uit de Gelderse Vallei en de Veluwe, waaronder Melk- en Vleesboerderij Het Binnenveld, nemen deel aan deze coöperatie. Boerenhart werkt alleen business-to-business en levert de streekproducten van de leden aan horeca, winkels en instellingen zoals Ziekenhuis Gelderse Vallei. “We helpen de ondernemers bij het vermarkten van lokale producten’’, zegt Pieter Vink van Boerenhart. “Wij zorgen voor de logistiek, de marketing en communicatie en de verkoop.’’ De coöperatie laat zien hoe samenwerking in de FoodValley regio ondernemers versterkt en streekproducten op de kaart zet.

Van Dijk heeft veel profijt van zijn deelname aan Boerenhart. “Pieter legt het contact met de afnemers en zorgt voor het transport, precies de zaken waar wij zelf geen tijd voor hebben’’, geeft hij aan. Inmiddels verkoopt Van Dijk een kwart van zijn producten via Boerenhart. Vink wijst net als Van Dijk op de trend dat steeds meer mensen willen weten waar het voedsel vandaan komt. “Wij kunnen de herkomst garanderen’’, zegt hij. “Daarnaast zorgen we voor de beleving die bij deze producten hoort.’’ Met de opkomst van regionale economie heeft de coöperatie het tij mee. Vink: “Zo groeit vanuit de horeca de vraag naar streekproducten, maar ze willen het wel graag op één plek kunnen bestellen. Daarin voorziet Boerenhart dus ook in een behoefte. Het is mooi om te zien dat alle partijen er uiteindelijk beter van worden.’’ n

Agrarisch ondernemen in de FoodValley regio

Familie Van Dijk: “Beleving

geeft een meerwaarde aan

onze producten.''

Bijzondere boeren

Vallei Business brengt dit jaar een serie uit waarin de agrarische sector in de regio wordt belicht. Portretten van bijzondere boeren. Ondernemers vertellen over hun bedrijf. Ze laten zien hoe ze samenwerken. Boeren met karakter en oog voor de omgeving.

Dit keer een koeienboer uit Rhenen. Volgende

keer IJsboerderij De Kleine Hope uit Renswoude.

Coöperatie Boerenhart helpt ondernemers bij het vermarkten van streekproducten.

Op Melk- en Vleesboerderij Het Binnenveld hebben de koeien meer ruimte dan wettelijk vereist en worden antibiotica niet preventief toegediend.

• Gratis Parkeren voor klanten en bezoekers • Business Lounge en terras met gratis WiFi • Vergaderzalen en coachruimten • Gemeubileerde en ongemeubileerde kantoren • Flexplekken en deelkantoren • 24/7 toegang • Beveiliging • Rolstoeltoegankelijk • Virtuele kantoren en telefoonbeantwoordservice • Fitness

Galvanistraat 1 • 6716 AE EDE • 0318-754111 • ede@colorbc.nl • colorbc.nl

Start goedkoop! Je huurt al een

(virtuele) kantoorruimte in Ede vanaf €75,- per maand.

delen:

Vallei Business nr 2 2016

Lees volledige uitgave online
Algemene voorwaarden | privacy statement Hosted by